Bilinen Toprakların Ötesinde: İktisat Ve Sanat – Duygu Büyükyazıcı


Arcadia’da dolanan üç çobanın karşısına bir mezar çıkar. Mezara yaklaşan çobanlardan biri, bir gölgenin mezar taşına vurduğunu fark eder ve elini gölge üzerinde gezdirir. Antik geleneklere göre işte bu an, resim sanatının doğduğu an; çobanın gölgesi ise sanat tarihindeki ilk figürdür. Ancak, mezardaki gölge aynı zamanda ölümü de simgeler. Poussin’in Et in Arcadia Ego1 (yaklaşık 1637-1638) adlı bu tablosunda, ölümün yok edişine karşı sanatın keşfi ile ulaşılan ölümsüzlüğün dayanılmaz hafifliği sezilir. Ölüm, “Ben Arcadia’da bile varım.” derken; sanat, ebediyeti ile ölümün bu iddiasını sarsar. Sanatın keşfi, aynı zamanda sanat ekonomisinin de keşfi olmaktadır. Çeşitli girdiler kullanılarak üretilen ve fiyatı olan her yapıt bir mikro piyasa oluşturmakta, sanatın keşfi ile sanat piyasası da ortaya çıkmış bulunmaktadır. Bu noktada Poussin’in Et in Arcadia Ego adlı tablosunun, aynı zamanda sanat piyasalarının ve sanat ekonomisinin keşfini de tasvir ettiği söylenebilir.

Sayı: İktisat ve Toplum Dergisi 81
Sayfa Aralığı: 59 - 76

Bu makalenin tamamını okumak için satın almalısınız.

Bir cevap yazın